Piątek, 20 I 2017 r.
Nr 11/2017 (2141)
indeks alfabetyczny |
A  B  C  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  P  R  S  Ś  T  U  W  V  Z  Ź  Ż 
wydanie z wybranego dnia | najczęściej czytane | najlepiej oceniane | zmień rozmiar czcionki | terminy i wydarzenia | kanał RSS
 


5 stycznia 2017 r.

Nowe mechanizmy rozliczania VAT sprzyjają oszustom?

Wprowadzone w 2015 r. mechanizmy rozliczania podatku VAT dla niektórych rodzajów usług (VAT-MOSS) miały ograniczyć skalę oszustw podatkowych, ale w rzeczywistości dały nieuczciwym podmiotom nowe możliwości prowadzenia przestępczych działań – twierdzą eksperci Business Centre Club.

R E K L A M A

Od początku 2015 r. usługi elektroniczne, telekomunikacyjne i nadawcze podlegają – zgodnie z regulacją VAT-MOSS (Mini One-Stop Shop) opodatkowaniu w kraju konsumpcji. Dany przedsiębiorca opodatkowuje świadczoną usługę zgodnie ze stawką, która obowiązuje w kraju konsumpcji. Podatek odprowadza jednak do krajowego urzędu skarbowego. W efekcie nie musi rejestrować się w każdym kraju Unii Europejskiej, w którym mieszkają nabywcy.

– Wprowadzone w 2015 r. mechanizmy rozliczania VAT dla niektórych rodzajów usług (tzw. VAT-MOSS) miały ograniczyć oszustwa, lecz paradoksalnie dały nieuczciwym podmiotom kolejne pole do przestępczych działań, a uczciwym przedsiębiorcom dołożyły dodatkowych obowiązków i kosztów administracyjnych związanych z rozliczeniami VAT w tej procedurze – komentuje ekspert BCC, Michał Borowski.

Przepisy mają zostać zmienione. W ostatnich dniach zakończono konsultacje dotyczące projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 904/2010, będącego częścią pakietu ustawodawczego dotyczącego modernizacji systemu VAT w transgranicznym handlu elektronicznym w segmencie B2C. Przewidziano m.in. nałożenie na przedsiębiorców dodatkowych obowiązków sprawozdawczych i informacyjnych.

– Proponowane zmiany nie doprowadzą do poprawy skuteczności walki z wyłudzeniami VAT w procedurze MOSS. Bez wątpienia spowodują natomiast wzrost obciążeń i kosztów administracyjnych dla przedsiębiorców. Zdaniem BCC, należy w pierwszej kolejności zweryfikować zasadność i cel funkcjonowania systemu MOSS tak, by likwidować przyczyny procederu przestępczego, a nie walczyć z jego skutkami, kosztem przedsiębiorców – ocenia Borowski.

mp



Copyright © TaxNet Sp. z o.o. w Tychach