Środa, 18 I 2017 r.
Nr 10/2017 (2140)
indeks alfabetyczny |
A  B  C  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  P  R  S  Ś  T  U  W  V  Z  Ź  Ż 
wydanie z wybranego dnia | najczęściej czytane | najlepiej oceniane | zmień rozmiar czcionki | terminy i wydarzenia | kanał RSS
 


20 listopada 2006 r.

Prywatne poczty ruszają do natarcia

Wkrótce Poczcie Polskiej przybędzie dwóch konkurentów. Według zapowiedzi mieszkańcy dużych miast będą mogli wybrać pomiędzy dotychczasowym monopolistą a dwiema prywatnymi firmami, które zapowiadają znacznie niższe ceny usług.

Uwaga: artykuł który czytasz ma ponad 3 miesiące.

R E K L A M A

Swoją działalność rozpoczyna firma InPost Usługi Pocztowe. Właścicielem firmy jest Integer, przedsiębiorstwo zajmujące się kolportowaniem materiałów reklamowych. Pracę nad krajowym systemem pocztowym prowadzi także firma Polska Agencja Finansowa. Ma ona sieć ponad 200 punktów kasowych, w których można płacić rachunki.


Pojawienie się konkurencji związane jest z częściową liberalizacją rynku w Polsce. Z monopolu Poczty Polskiej zostały wyłączone przesyłki, które ważą więcej niż 50 gram. Na takich przesyłkach skupia się InPost. Firma posiada odziały w 71 miastach rozsianych na terenie całej Polski. Do końca roku planuje otwarcie tysiąca punktów obsługi i rozszerzenie swego zasięgu na 100 miast.


Za dwa lata rynek usług pocztowych zostanie całkowicie zliberalizowany. Firmy zaczynające działalność już teraz liczą na zdobycie rynku i ugruntowanie swojej pozycji do czasu, gdy rynek zrobi się trudniejszy.


Monopol Poczty Polskiej na przesyłki ważące poniżej 50 gram wart jest 6 mld złotych. Przez ręce monopolisty przechodzą praktycznie wszystkie listy i karty pocztowe. Konkurencja znalazła sposób wejścia na ten rynek. Każda przesyłka pakowana jest do koperty ważącej minimum 50 gram. To umożliwia legalne świadczenie usług także na rynku zarezerwowanym dla monopolisty.


Dużą przeszkodą w rozwoju konkurencji jest brak infrastruktury pocztowej. Poczta Polska ma skrzynki i odziały w prawie każdej miejscowości. Firmy wchodzące na rynek ograniczają się na razie do dużych miast i klientów biznesowych. Znacznym ułatwieniem będzie narzucony przez Unię Europejską obowiązek wymiany dotychczasowych skrzynek pocztowych na dostępne dla każdej firmy pocztowej. Stanie się to w 2008 roku.


Wysyłanie przesyłek pocztowych za pośrednictwem prywatnych operatorów pocztowych jest na razie dosyć problematyczne. Niezbędne jest zakupienie specjalnej koperty, na którą nie trzeba przyklejać już znaczka. Aby jednak nadać list, trzeba pofatygować się do jednego z punktów obsługi klienta. Ułatwienia czekają na klientów masowo wysyłających korespondencję — odwiedzi ich konsultant, który przyjmie korespondencję.


Przewagę Poczty Polskiej prywatne firmy pocztowe chcą zniwelować za pomocą niższych cen. Przesyłki mają być kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt procent tańsze. Na zwykłym liście zaoszczędzimy 20 – 30 groszy, a na poleconym nawet 2 złote. O ile dla osoby wysyłającej pojedynczy list główne znaczenie ma dostępność i wygoda, to dla klienta masowego taka cena oznacza już duże oszczędności.


Poczta Polska przygotowuje się na podjęcie walki konkurencyjnej i ma nadzieję, że nie powtórzy się scenariusz z przeszłości, gdy straciła praktycznie cały polski rynek przesyłek kurierskich. Przedstawiciele Poczty Polskiej nie przewidują jednak zmiany cen usług. Jednocześnie krajowy monopolista prowadzi intensywne działania lobbingowe przeciwko liberalizacji usług pocztowych w Unii Europejskiej.


Porównanie ofert cenowych operatorów pocztowych


usługa
Poczta Polska i Pocztex
InPost
list zwykły
1,2 zł do 2 zł
1 zł
list polecony priorytetowy
4,2 zł do 5,1 zł
1,5 zł

list polecony priorytetowy ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru

6,1 zł do 7 zł
2,5 zł
przesyłka kurierska do 5 kg
35 zł
9,99 zł netto



(M.G.)


 




Copyright © TaxNet Sp. z o.o. w Tychach